Frågor och svar

Här har jag samlat några frågor som kan dyka upp under kursens gång. Titta gärna igenom dem redan från början och återvänd även gärna under kursens gång, eftersom jag fyller på med frågor och svar när de dyker upp.


När jag mediterar fastnar jag hela tiden i tankar på annat, och jag känner mig så misslyckad. Hur ska jag bära mig åt för att slippa detta?

När man inte är så van vid att meditera är det ofta lättare att börja med att lyssna på guidade meditationer än att ha det helt tyst, men det blir oftast lättare efter hand. Om du sitter tyst (eller bara lyssnar på musik), prova att använda andningen, ljud omkring dig, att ”tänka dig igenom din kropp” (som vi gör i meditationen i Modul 2) – eller något annat – som ett ”ankare” som du hela tiden kan återvända till när tankarna fladdrar iväg. Ta dem liksom bara varligt i handen och vänd tillbaka, gång på gång. Träna också på att acceptera dina känslor, att ha medkänsla och inte döma dig själv för att det finns många tankar som pockar på din uppmärksamhet – så är det för alla! Om du fortsätter att meditera regelbundet kanske du blir bättre på att släppa dina tankar längre fram, men framförallt blir du bättre på att acceptera dem.


Hur ska jag göra för att inte somna när jag mediterar?

Undvika att ligga eller sitta för bekvämt (t.ex. i en mjuk fåtölj) om du har lätt för att somna. Att sitta på golvet eller på en lite hårdare stol kan fungera bättre. Kanske är du för trött , t.ex. om du mediterar på kvällen innan du ska gå och lägga dig? I så fall kan du prova att meditera en annan tid på dygnet. Testa gärna gående meditation; prova att gå riktigt långsamt och verkligen försöka vara närvarande i din kropp.


Jag blir så rastlös när jag försöker meditera, och frustrerad över allt annat jag borde har gjort under den tiden. Hur ska jag bära mig åt?

Börja med att meditera väldigt korta stunder och utöka längden efter hand, om du vill. Tre minuters meditation som blir av är bättre än en halvtimme som inte blir av. Kanske märker du efter ett tag att du blir mer effektiv och avslappnad och mår bättre när du mediterar regelbundet, och då kanske det blir lättare att prioritera meditationen.


Jag lider av koncentrationssvårigheter och lyckas inte hålla mig fokuserad när jag tittar på inspirationsföreläsningarna. Vad ska jag göra?

Prova att dela upp tittandet i två (eller flera) omgångar. Ett annat tips kan vara att hålla dig fysiskt rörlig medan du lyssnar, t.ex. genom att strunta i videon och bara lyssna på ljudfilen under en promenad eller joggingtur (något som inte kräver din mentala uppmärksamhet).


Jag tycker att det är svårt att komma på bra svar på reflektionsfrågorna. Har du något tips på vad jag kan göra?

Ett tips är att göra dem strax efter att du har tittat på, lyssnat på eller läst inspirationsföreläsningen, eftersom de flesta knyter an till den, och du kanske kan hitta exempel där som du kan relatera till i ditt eget liv. Ett annat är att hitta någon som du känner dig trygg med och reflektera kring frågorna tillsammans. Kanske kan du testa att ta med dig en fråga (eller flera) ut på en promenad eller in i en tyst meditation och se om det dyker upp någonting? Kom också ihåg att du inte behöver svara på alla och att det inte behöver vara några långa svar.


Jag blir stressad över att inte hinna med allt som händer i kursen. Hur ska jag bära mig åt?

Kom ihåg att det är du och ingen annan som lägger ribban för ditt engagemang. Du tävlar inte med någon och du måste inte prestera ett enda dugg – det här gör du för dig själv och ingen annan. Några saker du kan pröva är att:

  • dra ner på tempot och göra kursen under längre tid (men det är ofta bra att försöka att inte låta det dra iväg för länge – det kan svårt att hålla uppe engagemanget då)
  • se om det går att prioritera bort något annat under kursens gång så att du får lite mer tid över för kursen
  • se materialet som ett smörgåsbord och välja bort en del av uppgifterna (du kan ju alltid återvända till materialet senare om du vill)
  • fundera igenom varför du valde att läsa kursen – kanske var du inte tillräckligt motiverad för att prioritera arbetet just nu? I så fall kanske du ska vänta ett tag till, eller i alla fall ta dig en stund att reflektera kring din motivation
  • försöka att ha medkänsla med dig själv för att du inte hinner eller orkar så mycket som du skulle vilja just nu
  • träna på att acceptera, dels att du inte hinner så mycket som du vill, dels dina egna känslor av frustration, stress etc.

Det känns som att min kompass bara snurrar och jag hör inte min inre röst – varför kommer jag inte åt vad som är viktigt för mig?

Vi är så vana vid att gå på förnuftet, hur vi brukar göra och vad vi är trygga med, vad som förväntas av oss, vad andra gör och tycker osv, så det är inte ett dugg konstigt att den andra rösten viskar tystare (tänk på triangeln i symfoniorkestern som jag beskriver i Modul 4). Jag kan rekommendera boken Drömliv (där jag hämtade metaforen om triangeln), som handlar just om skillnaden mellan de två rösterna som de kallar egot (den trygga, logiska) och själen (den mer intuitiva).

Det är inte någon quick fix att hitta sin inre röst – det kräver massor av träning och envishet, och det TAR TID. Min egen process har varit jättelång, alltifrån de där tvivlen för ganska många år sedan när jag och min vän Sara fyrtioårskrisade och började jobba med Livstid, fram till idag, när kompassnålen ofta (men fortfarande inte i alla sammanhang) pekar tydligt. Och det har inte skett från en dag till en annan, utan väldigt successivt. Jag har justerat om kompassriktningen ett antal gånger inom flera olika områden.

Jag är helt säker på att du kommer att hitta dina riktningar också framöver, du har ju bara precis börja den resan. Kanske lossnar det lite i Modul 5 (om du inte redan har gjort den), som är mer konkret när det gäller livsriktningar än Modul 4, kanske kommer det betydligt senare, men jag lovar dig: DU ÄR PÅ VÄG!

Försök att se den fas du är i nu som ett utmärkt tillfälle att träna på ditt tålamod och din tillit – det kommer du att ha stor nytta av även när riktningarna blivit mer tydliga för dig. Acceptans är också något som vi tränar mest på mot slutet av kursen (Modul 7).


Kan man verkligen gå en kurs? Är det inte något man måste lära sig den långa mödosamma vägen?

Jo, självklart är det så, och jag har inga förväntningar på att ditt liv kommer att genomgå någon sorts metamorfos på tio veckor. Min förhoppning är däremot att du under den här tiden – om du inte har gjort det redan – ska påbörja en utvecklingsprocess, komma ett litet steg närmre ett liv där du känner av och lever mer efter din egen kompass, mindre efter förväntningar från omgivningen, och där du utifrån den kompassen gör fler medvetna val, i smått och stort. För mig finns det en sådan milstolpe i livet, en helg på en kursgård i småländska Mundekulla, där jag för första gången började lyssna inåt. I bästa fall kan den här kursen bidra på det sättet till dig.


Jag känner mig så egoistisk för att jag lägger tid och pengar på mig själv. Hur kan jag tänka kring detta?

Genom att jobba med vår personliga utveckling och skapa högre livskvalitet blir vi ofta mer harmoniska och medvetna människor, bättre på att ta hand om oss själv, och vi får därmed också mer energi över för att kunna hjälpa andra och bidra till en bättre värld, än om vi bara rusar rakt fram i tunneln. Lite som det där med syrgasmasken på flygplanet, du vet. Sätt den först på dig själv…. Jag tror också att vi blir trevligare människor att umgås med (för våra partners, barn, släktingar och vänner) om vi följer vårt hjärta och gör sådant som är viktigt för oss.