1. Välkommen hit!

Klicka här om du vill komma till en utskriftsvänlig pdf-version av texten.

Varmt välkommen till Den inre kompassen – jag är så glad att du har hittat hit! Jag som har skapat kursen heter Maria Estling Vannestål, och jag ska försöka vara en inspirerande vägledare för dig under kursens gång genom att bidra med mina kunskaper, tankar, inspirationskällor och egna erfarenheter.

Livet kan vara underbart, men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig.”

Är du nöjd med precis allt i ditt liv? I så fall, stort grattis! Då kanske du inte alls behöver den här kursen. Om det däremot finns områden som skulle kunna utvecklas, då har du hamnat rätt. Hos de allra flesta av oss är det ju ett eller annat som skaver. Ibland är skavet väldigt tydligt och vi vet precis vad det är som borde göras, ibland är det mer diffust. Vi känner att något känns fel men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, eller vad vi ska göra åt det.

Oavsett hur din situation ser ut så hoppas jag att du ska ha nytta av det du gör i kursen…

… för att lära dig mer om dig själv och reflektera över det liv du lever

… för att bli bättre på att lyssna på just din inre röst, hitta mer riktning i livet och din plats i världen.

VEM STÅR VID RODRET OCH STYR I DITT LIV?

Kanske har du hört talas om en bok som heter The Top Five Regrets of the Dying. En australiensisk sjuksköterska, Bronnie Ware, hade intervjuat människor som låg på dödsbädden om vad de ångrade mest i sina liv. Högst upp på listan kom det här: 

“I wish I’d had the courage to live a life true to myself, 

not the life others expected of me.”

Patienterna önskade alltså att de hade haft modet att vara mer sanna mot sig själva, inte levt det liv som andra förväntade sig av dem.

Vi påverkas av så mycket i vår omgivning – vår uppväxt och familj, våra vänner, skola och annan utbildning, arbeten, resor, kulturella upplevelser och andra små och stora händelser i livet. Det kan vara väldigt svårt att släppa taget om gamla mönster som kanske egentligen inte är våra egna. Men jag vet att det går! Jag har själv gjort en livsresa – som fortfarande pågår och alltid kommer att göra det – där jag undan för undan blir bättre på att höra vad just min inre röst säger till mig och bry mig mindre om vad som förväntas av mig. Det är inte lätt, men det går att träna. Om min resa ska du få höra lite mer senare.

Många människor som gör livsförändringar – i alla fall om det handlar om större sådana – har gått igenom en kris av något slag. En vändpunkt, ett före och ett efter, något som fick dem att stanna upp och se på livet ur ett nytt perspektiv. Det kan handla om ett dödsfall i en nära relation, egen eller någon anhörigs fysiska eller psykiska sjukdom, en uppsägning eller en utmattningsdepression. Jag har själv gått igenom flera sådana livshändelser, och de har alla bidragit till min känsla av att det faktiskt är viktigt att inte bara rusa på, utan att stanna upp och känna efter vad som betyder något för mig. Att ta vara på livet innan det är för sent.

Ett sätt att ta vara på livet är att ställa frågor till dig själv om vem du är, hur du lever, vart du vill och vad som hindrar dig. Det kommer du få gott om tillfällen att göra i den här kursen.

ATT LEVA LIVET FULLT UT – VAD ÄR DET?

Det kan låta lite makabert, men ibland tror jag att det är bra att ställa sig frågan:

“Vad skulle jag göra om jag visste att jag bara hade ett år kvar att leva?”

Tänk om vi kunde börja ta vara på våra liv lite bättre även om vi inte hade upplevt en djup livskris. Att följa sitt hjärta kan handla om att förverkliga gamla drömmar eller att helt enkelt ta vara på tillfällen när de dyker upp, att våga tänka i nya banor, prova något vi inte har gjort tidigare, släppa taget om gamla mönster, öppna nya dörrar, till rum vi kanske inte ens visste fanns där – i oss själva eller i världen omkring oss.

Det behöver inte handla om stora, omvälvande förändringar, som att byta jobb, skriva en bok, resa jorden runt eller hitta drömpartnern. Det kan också handla om att hitta nya vanor i vardagen, eller kanske helt enkelt att bli lite mer närvarande och bättre på att uppskatta små glädjeämnen.

Jag pratar inte heller om någon quick fix, en snabbkurs i positivt tänkande, för att hux flux plocka bort allt som är jobbigt – för då blir vi lyckliga! Nej, att leva livet fullt ut handlar om att också acceptera att jobbiga händelser, tankar och känslor är en naturlig del av det.

Jag tänker mig livet lite som en fjällvandring. Ibland är det tunga uppförsbackar och ibland traskar vi genom oändliga myrmarker. Ibland är det nedförsbacke och emellanåt kan vi stanna upp och njuta av den vidunderliga utsikten. Mycket kan vi inte styra, men var och en av oss har möjlighet att bidra till att skapa oss ett rikt och meningsfullt liv. Och det handlar om att vara rik på riktigt, ett uttryck myntat av Fredrik Warberg och Jörgen Larsson på Tidsverkstaden (en av mina många inspirationskällor), alltså om något helt annat än att ha en fin bil och pengar på banken.

FRÅN PASSIV KONSUMENT TILL MEDSKAPARE

I den här utvecklingsprocessen kan vi, precis som jag med Tidsverkstaden, ha nytta av att inspireras av hur andra har gjort för att hitta och navigera efter sina inre kompasser. Vi kan läsa böcker, gå på föreläsningar, lyssna på intervjuer och andra samtal i tv, radio eller podcast. Idén till den här kursen kom till just för att jag tyckte att mina poddsamtal i Drömmen om Målajord bjöd på så många inspirerande och kloka tankar.

Men det räcker inte att passivt konsumera andras insikter och klokskaper om det ska bli någon varaktig förändring i våra egna liv. Vi måste reflektera över det vi ser och hör i relation till vår egen situation, vi måste handla för att kunna växa – annars kan det bli inveckling i stället för utveckling, som min poddgäst Maria Gerlofsson pratar om i vårt samtal. Vi kan inte heller kopiera någon annans livsresa, utan var och en av oss måste hitta sin egen väg. Så här uttrycker James van Pragh det:

“We have all been placed on this earth to discover our own path,

and we will never be happy if we live someone else’s idea of life.”

Och långt tidigare, Winston Churchill:

“You create your own universe as you go along.”

Det är just detta jag vill försöka hjälpa dig med. Att göra mer än att bara konsumera vad andra har gjort, att komma en liten bit på vägen till att hitta just din inre kompass, att börja lyssna mer på din inre röst och försöka höra vad den säger till dig om hur du kan skapa det liv du vill leva.

Varaktig förändring kräver alltså en aktiv insats och – kanske det viktigaste av allt – ganska mycket tålamod och tillit. Processen kan inte forceras, i alla fall inte om vi siktar på ett hållbart resultat. Den behöver ofta göras i små steg och vi återfaller lätt i gamla beteendemönster så att vi behöver påminna oss och skapa ny tillit till vår egen förmåga att utvecklas och gå vidare.

KAN MAN VERKLIGEN GÅ EN KURS?

En annan fråga att fundera över är: kan man överhuvudtaget gå en kurs i att hitta rätt i livet? Är det inte något man måste lära sig den långa mödosamma vägen? Jo, självklart är det så, och jag har inga förväntningar på att ditt liv kommer att genomgå någon sorts metamorfos på kort tid.

Min förhoppning är däremot att du under kursens gång – om du inte har gjort det redan – ska påbörja en utvecklingsprocess, komma ett litet steg närmre ett liv där du känner av och lever mer efter din egen kompass, mindre efter förväntningar från omgivningen, och där du utifrån den kompassen gör fler medvetna val, i smått och stort. För mig finns det en sådan milstolpe i livet, en helg på en kursgård i småländska Mundekulla, där jag för första gången började lyssna inåt. I bästa fall kan den här kursen bidra på det sättet till dig.

KRITIK MOT SJÄLVHJÄLP OCH COACHING

Innan vi går vidare och tittar mer konkret på hur kursen är upplagd skulle jag vilja nämna en artikel i Dagens nyheter. I artikeln (från den 30 september 2015) sablar den danske psykologiprofessorn Svend Brinkmann ner allt vad självhjälp och coaching heter med formuleringar som denna:

”Jag är mycket kritisk till den utvecklingen och tror att människor faktiskt far illa av att möta coacher och läsa självhjälpsböcker.

Jag märkte att det var befriande för många att förstå att allt inte ”beror på mig” eller på att ”det är något fel på mig”.

Vi är alla en del av världen och kanske är det fel på den i stället? Många kulturella och sociala problem beror på hur samhället fungerar – inte på individen.”

Jag kan absolut hålla med honom i viss utsträckning. Dels finns det människor som mår alldeles för dåligt psykiskt för att kunna ta till sig den här typen av vägledning – de behöver något helt annat, som en terapeut eller psykolog. Dels finns det definitivt samhälleliga och ofta organisatoriska problem, t.ex. på en arbetsplats, som inte alls har med individen att göra. Men att gå därifrån till att hävda att all form av personligt utvecklingsarbete skulle vara av ondo, det håller jag inte med om. Varför skulle det vara dåligt att göra vad vi kan för att må så bra som möjligt?

Jag har själv haft stor nytta av såväl böcker och föreläsningar som coacher och mentorer, och mycket av det jag har gjort i mitt liv hade inte kommit till stånd utan dem. Det finns förstås många dåliga exempel också, och jag har definitivt inte köpt allt i det jag har läst – jag har exempelvis svårt för överkäcka (ofta amerikanska) böcker som utlovar en massa resultat bara du gör så här! Jag har plockat från smörgåsbordet, det som jag har känt varit användbart för just mig, precis som jag hoppas att du ska göra i den här kursen.

Som med så mycket annat finns det inte en enda sanning. Saker är sällan svart-vita. Jag hoppas att kursen ska göra nytta i ditt liv, men det är också delvis för att undvika det som Svend Brinkmann varnar för som jag har definierat vem den här kursen inte är till för. Om du inte har läst min text innan du började kursen, skulle jag vilja föreslå att du gör det.

ÄR DET INTE EGOISTISKT ATT JOBBA MED SIG SJÄLV?

Men om vi nu lägger en massa tid på att utveckla oss själva och skapa meningsfulla liv, är vi då inte väldigt egoistiska, när det finns så många andra människor som har det mycket sämre än vi? Den här frågan ska vi faktiskt ägna en hel kursmodul åt, men jag skulle redan nu vilja svara ett bestämt: Nej!

Jag hävdar att vi genom att jobba med vår personliga utveckling har större chans att bli mer harmoniska och medvetna människor, bättre på att ta hand om oss själv. Därmed får vi också mer energi över för att kunna hjälpa andra och bidra till en bättre värld, än om vi bara rusar rakt fram i tunneln. Lite som det där med syrgasmasken på flygplanet, du vet. Sätt den först på dig själv … För mig har det här blivit väldigt tydligt de senaste åren, då jag efter att ha ägnat mig åt en hel del navelskådande nu gör väldigt mycket mer bra saker för världen än jag gjorde tidigare.

Men nu ska vi gå vidare och titta på vad vi ska hitta på i resten av den här kursen.


Kursupplägg

KURSENS INNEHÅLL 

Kursen innehåller tio moduler med olika teman, varav det här är den första. De återstående nio modulerna har följande rubriker:

  1. Vem är du, vem är jag – egentligen?
  2. Mitt liv idag
  3. Min inre kompass – hur hittar jag den?
  4. Mina kompassriktningar
  5. Vad hindrar mig från att stå vid rodret?
  6. Acceptans och förändring i mitt liv
  7. Vandringsstavar för min inre resa
  8. Min plats i världen
  9. Hur går jag vidare?

Du kan läsa korta beskrivningar av innehållet i de olika modulerna på kurssidan.

Utöver mina egna och mina poddgästers personliga erfarenheter och tankar, hämtar kursen också inspiration bland annat från de psykologiska modellerna ACT (Acceptance and Commitment Therapy eller Training) och MI (Motivational Interviewing eller Motiverande Samtal på svenska) liksom ett antal inspiratörer av olika slag, bland annat författaren Kajsa Ingemarsson, som skrivit trilogin Hjärtats väg. Jag delar helt enkelt med mig av sådant som jag själv – och människor jag känner – har haft nytta av.

Alla människor har olika förväntningar, intressen och preferenser. Det är svårt att tillgodose allas behov, och det finns inget sammanhang där allt är intressant för alla. Se materialet som ett smörgåsbord. Finns det delar du inte tilltalas av, hoppa över dem. Men gör det inte reflexmässigt – för att det är så du brukar göra så fort något ger lite motstånd – utan som ett medvetet val: ”Jag har prövat och det här ger mig ingenting”. Ibland behöver vi komma över den där tröskeln av motstånd för att utvecklas. Andra gånger känner vi tydligt att något inte ger oss någonting.

Om du har läst många självhjälpsböcker och/eller gått på inspirationsföreläsningar, kommer du säkert att känna igen en del av det jag tar upp i kursen. Då blir kursen en viktig påminnelse för dig om vad du faktiskt redan vet, men som du kanske inte alltid har applicerat i ditt eget liv. Nu är det dags att omsätta de där klokskaperna i praktisk handling!

KURSENS FORM

Varje kursmodul innehåller följande:

  • en presentation där jag ger input kring modulens tema
  • en guidad meditation att lyssna på
  • en eller flera övningar(ar)
  • ett antal reflektionsfrågor

Du läser kursen på egen hand, får tillgång till allt material på en gång och kan själv bestämma i vilken takt du vill jobba med det. Jag föreslår att du ger lite extra tid till Modul 5, eftersom den är en central och omfattande kursmodul.

Du väljer själv helt och hållet hur mycket tid och energi du vill investera i kursen. Exempelvis finns det ofta flera övningar i samma kursmodul och då kan du välja mellan att göra bara en eller flera. Du kan också välja hur många reflektionsfrågor du vill svara på och i vilken omfattning dina svar ska vara.

Räkna med att avsätta mellan två och fem timmar i veckan, beroende på hur din ambitionsnivå och dina förutsättningar ser ut. Ju mer investerad tid, desto större chans att se snabbare resultat av ditt arbete, men att jobba långsamt kan absolut ha sina fördelar. Oavsett hur många timmar du vill lägga är det viktigt att sätta av tid för kursen, annars är det ju ingen större mening med att du är här.

Olikheter mellan hur deltagare vill ta sig an kursen kan också handla om hur materialet presenteras. Jag har därför valt att låta dig välja mellan olika sätt att ta till dig mina presentationer:

(a) Som en video, där jag pratar och du får se en PowerPoint med text och bilder; här behöver du alltså tillgång till dator eller läsplatta. Min PowerPoint finns också som en pdf – med klickbara länkar, i de fall sådana finns med i presentationen – om du skulle vilja spara ner den och/eller skriva ut.

(b) Som en ren ljudfil (samma längd som videon), där du bara hör mig prata. Här kan du alltså exempelvis lyssna när du sitter på bussen, diskar eller är ute och promenerar.

(c) Som ett blogginlägg (som detta), där du tar del av presentationen i form av skriven text och bild; här behöver du också en dator eller läsplatta. Texten finns också som en pdf – med klickbara länkar – om du skulle vilja spara ner den och/eller skriva ut.

Prova gärna de olika formerna (t.ex. genom att du i den här första modulen testar alla tre) och hitta fram till vad som passar bäst för just dig. Det kan ju också vara så att olika former kan funka bättre eller sämre vid olika tillfällen.

Videorna och ljudfilerna är 15-30 minuter långa. Om du tycker att det är jobbigt att titta/lyssna på hela presentationen (eller läsa en längre text) i ett svep går det förstås fint att dela upp den på flera tillfällen. De guidade meditationerna är 7-8  minuter långa.

Jag föreslår att du inleder varje ny kursmodul med att lyssna på eller läsa presentationen innan du tar itu med veckans uppgifter. Meditationen kan du göra när du vill, och gärna flera gånger. Du väljer själv hur du vill jobba med det skriftliga materialet, exempelvis skriva svar på reflektionsfrågor i ett dokument på datorn eller i en skrivbok (gärna en som du avsätter för just den här kursen och sedan kanske fortsätter reflektera i efter kursens slut). Kanske vill du också skriva ut hela eller delar av materialet och spara i en pärm för framtiden.

Om du inte har jobbat med papper och penna på ett tag kan det vara en god idé att prova det. Forskning visar att det är större chans att det vi skriver når in och fastnar om vi använder papper och penna än dator, och det är också min egen erfarenhet, men självklart kan detta vara högst individuell. Välj det som känns bäst för dig!

Ett förslag är att du (utöver de olika uppgifterna för respektive kursmodul) – om du vill och hinner – gör följande (eller något av det):

  • Att varje kväll (eller så ofta du orkar) skriva ner några saker som du är tacksam för just den här dagen (exempelvis i skrivboken). Det behöver absolut inte vara några märkvärdigheter, utan gärna små enkla saker som en fin solnedgång, en god måltid, ett givande samtal, ett bra tv-program, att någon var vänlig mot dig eller du mot någon annan.
  • Att då och då föra lite loggbok (exempelvis i skrivboken), anteckna reflektioner som dyker upp, exempelvis under en meditation, en promenad eller ett samtal, små ledtrådar till vad din inre röst vill säga dig i form av egna tankar och känslor, eller något du läser eller hör. Att ibland inta ett metaperspektiv och observera vad som händer i och omkring oss kan vara till stor hjälp när vi jobbar med att hitta och följa våra inre kompasser.

Ibland tipsar jag i mina presentationer om poddavsnitt, blogginlägg, böcker eller annat där du som har tid och lust kan lyssna på eller läsa mer om det jag pratar om, antingen under kursen eller efter dess slut. Men försök att inte tänka att du måste utforska allt detta direkt. Du kan alltid återvända senare, om du känner för att fördjupa dig i något område.

VAD KRÄVS AV DIG?

Utöver nyfikenhet, öppenhet, mod att våga testa nya saker och en vilja till förändring, kräver kursen lite självdisciplin, eftersom jag inte kommer att stå där och piska på dig. Du bestämmer själv i vilken takt du vill jobba med de tio kursmodulerna – det är helt och hållet upp till dig. Du skickar inte in svar på frågor eller liknande till mig.

Och kom ihåg att det är du som lägger ribban för hur mycket tid du vill lägga på kursen. Det är inte meningen att den ska göra dig stressad. Känner du att den tar för mycket tid, dra ner på tempot eller hoppa över uppgifter. Som sagt, föreställ dig ett smörgåsbord att testa och välja ifrån, och plocka det du vill använda just nu. Spara annat till senare eller strunta i det helt och hållet.

Framförallt, försök ha medkänsla med dig själv om du vill mer än du hinner eller orkar med just nu. Det här är ingen tävling, där den kursdeltagare vinner som har gjort flest övningar eller besvarat flest reflektionsfrågor! Jag vet att somliga glömmer det här, trots att jag varit så tydlig, så jag kommer att påminna om det igen längre fram.

NÅGRA FLER TANKAR OCH TIPS

Jag tänkte avsluta med att presentera några tankar och tips som kanske kan bidra till att du får ut så mycket som möjligt av kursen.

  • Försök att då och då skapa stillhet i ditt liv, exempelvis genom en promenad i ensamhet, meditation, en stund på bussen utan något i lurarna (eller kanske en av mina meditationer), en stund i en fåtölj framför en brasa eller vad du har möjlighet till och känner att du bäst behöver. Det gör det lättare att få det som eventuellt händer i dig att landa och – inte minst – att höra den där lilla rösten inom dig. Lyssna gärna på meditationerna som hör till kursen flera gånger. Du kan också hitta guidade gratismeditationer på nätet, exempelvis hos mindfulnessinstruktören Maria Helander, i podcasten Live Awake (på engelska) eller appen Insight Timer (där jag också har lagt ut egna meditationer). Och det finns fin meditationsmusik på Spotify eller YouTube. Här är en spellista med musik som jag brukar använda.
  • Observera känslor som väcks i dig under kursens gång och av olika aktiviteter: “Aha, nu blev jag irriterad/upprymd/provocerad/lättad/ tröstad/ ledsen/glad” etc. Känn in den känslan men försök att inte värdera den och släpp sedan taget om den, oavsett om den är positiv eller negativ. Om du vill kan du anteckna dina känslor i din skrivbok.
  • Om du har möjlighet, reflektera gärna tillsammans med någon du känner dig trygg med (en familjemedlem, vän, arbetskamrat etc.) kring frågorna du får i de olika modulernas uppgifter. Kanske kan du till och med hitta någon som vill gå kursen samtidigt som du?
  • Undvik att bita över för stora stycken, tänka att du ska förändra en massa saker på en gång. Fokusera hellre på ett område först och sedan – om det funkade bra – gå tillbaka och jobba med ett nytt område, eller fördjupa dig i ett område som du började utforska under kursen. En liten bit i taget. Små frön som börjar gro och växa. Ringar på vattnet.
  • Läs gärna igenom texten med frågor och svar, både nu direkt och senare (jag uppdaterar den då och då med nya frågor). Kanske du här kan få svar på något som du också funderat över.
UPPGIFTER TILL MODUL 1

I den första kursmodulen har du inga övningsuppgifter. Däremot kan du, om du vill, beställa en kortlek som du får nytta av i Modul 5. Därutöver kan du lyssna på den guidade meditationen och reflektera över några frågor.

Lycka till!

Maria